Bal 1900 is traditioneel dé afsluiter van de Gentse Feesten.
De allereerste Gentse Feesten werden gehouden in 1843, toen het stadsbestuur besloot om de vele (dekenij)feesten samen te voegen tot een vierdaagse “algemene kermis”, ook wel Gemeente Feest genoemd. Op die manier probeerden de industriëlen de afwezigheid van (nog dronken) arbeiders op de vele maandagen te vermijden.
Ter afsluiting van die toenmalige Gentse Feesten danste de bourgeoisie voor één keer samen met het gewone volk op de Kouter. De rijke mensen op een stenen ondergrond, het gewone volk in het zand op ‘kloefen’. Het heette dan ook het Kloefkesbal.
Ondertussen meer dan 50 jaar geleden vond de Opperdekenij het tijd om dit Bal opnieuw te introduceren en samen met de Stad Gent werd dit “Bal 1900” – zoals het toen werd herdoopt – de officiële afsluiter van de vernieuwde Gentse Feesten.